Jak będzie wyglądać Wysłuchanie?
Poniżej przedstawiamy ramowy schemat przygotowania i przebiegu wysłuchania publicznego nt. Umowy Partnerstwa oraz wstępnie planowanych 9 wysłuchań publicznych dot. poszczególnych programów krajowych (informacja w późniejszym terminie).
Prowadzący/-a Wysłuchanie
Uczestnicy Wysłuchania
Grupa 1: Autorzy projektu Umowy Partnerstwa – w szczególności przedstawiciele rządu odpowiedzialni za przygotowanie projektu Umowy Partnerstwa (zarówno osoby piastujące funkcje ministrów, jak i pracownicy administracji i jej eksperci). Uczestnictwo tej grupy nie podlega losowaniu.
Grupa 2: Mówcy
Osoby zaproszone przez organizatorów, a także zgłaszające się samodzielnie za pomocą publicznie dostępnego formularza. Mówcy mogą zabierać głos zarówno w imieniu szerszej grupy instytucji czy całych środowisk, poszczególnych podmiotów, jak i po prostu swoim własnym (jako indywidualni obywatele/-ki).
W programie wysłuchania każda z tych grup będzie miała swój czas na wystąpienie.
Grupa 3: Widzowie
Osoby zaproszone bezpośrednio przez organizatorów, a także zgłaszające się samodzielnie za pomocą publicznie dostępnego formularza. Osoby te mogą uczestniczyć w zdarzeniu poprzez komunikację niewerbalną – moderowany chat, w tym możliwość proponowania pytań oraz wyrażanie swoich opinii w postaci ankiet przygotowanych przez organizatorów.
Uwaga: wysłuchania będą tłumaczone w czasie rzeczywistym na Polski Język Migowy
W przypadku, gdy liczba osób chętnych do uczestnictwa w danym Wysłuchaniu przekroczy liczbę dostępnych miejsc (mówców i widzów), pierwszeństwo będą miały osoby reprezentujące instytucje, jednak zawsze pozostanie zagwarantowana pula miejsc (min 20% mówców i widzów) dla indywidualnych obywateli, którzy chcą uczestniczyć lub zabierać głos wyłącznie we własnym imieniu).
Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość udzielenia głosu osobom zaproszonym bezpośrednio, w tym przedstawicielom/-kom organizacji i/lub instytucji. Ich uczestnictwo i możliwość zabierania głosu nie jest przedmiotem losowania. Dotyczy to mówców i widzów. Ich liczba nie może jednak przekroczyć w każdej z tych ról 20% uczestników. Jeśli zaproszone osoby miałyby zabierać głos to łączny czas ich wystąpień nie może przekroczyć 20% całego dostępnego czasu wypowiedzi.
Jeśli liczba chętnych do zabrania głosu będzie większa niż pozwala na to czas wysłuchania w poszczególnych częściach wysłuchania to ostateczna lista zabierających głos będzie wynikiem losowania. Losowana będzie też kolejność zabierania głosu. W poszczególnych częściach wysłuchania (patrz niżej) może być przyjęty różny czas maksymalnej wypowiedzi. Z zasady nie może być on dłuższy niż 6 minut i nie może być krótszy niż 1 minuta. To czy chętni do zabrania głosu będą mogli ostatecznie wypowiedzieć się w czasie wysłuchania wraz z maksymalnym czasem, jaki mają do dyspozycji mówcy zostanie im przekazane przez wysłuchaniem nie później niż na 24 godziny przed wysłuchaniem. Wypowiedzi krótsze niż te zaproponowane przez organizatorów będą zawsze mile widziane.
Procedura losowania odbędzie w oparciu o jeden z dostępnych on – line generatorów liczb losowych.
Na stronie WWW dostępna będzie dokumentacja tego procesu.
W tej części głos zabiorą przedstawiciele kluczowych organizacji wypowiadających się w imieniu szerszego środowiska organizacji - w szczególności krajowych porozumień i federacji zarówno o charakterze ogólnosektorowym, jak i te, które mają szczególne związek z poruszaną tematyką. Wskazanie ewentualnych preferencji i pierwszeństwa spoczywa na członkach Podkomitetu do Spraw Partnerstwa reprezentujących organizacje społeczeństwa obywatelskiego.
Wstępnie przewidujemy od 4 do 10 wypowiedzi, trwające łącznie ok 40 min.
W tej części głos mogą zabrać przedstawiciele podmiotów reprezentujących społeczeństwo obywatelskie, takich jak partnerzy działający na rzecz ochrony środowiska, organizacje pozarządowe, a także podmiotów odpowiedzialnych za promowanie włączenia społecznego, równouprawnienia płci oraz niedyskryminacji, w tym:
(i) podmiotów działających w obszarach związanych z planowanym wykorzystaniem EFSI oraz ze stosowaniem zasad horyzontalnych, o których mowa w art. 4–8 rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, w oparciu o ich reprezentatywność, a także uwzględniając zasięg geograficzny i tematyczny, zdolności w zakresie zarządzania, wiedzę specjalistyczną i podejścia innowacyjne;
(ii) innych organizacji lub grup, na które w znaczący sposób wpływa lub może wpływać wdrażanie EFSI, w szczególności grup uznawanych za zagrożone dyskryminacją i wykluczeniem społecznym.
A. Krótkie podsumowanie przedstawiciela/-ki rządu (pierwsze uwagi informacja o dalszych krokach – w szczególności czego mogą się spodziewać osoby, które sformułowały swoje opinie w ramach wysłuchania.)
B. Czas na wyrażenie opinii o wysłuchaniu (prosta ankieta ewaluacyjna)
C. Podziękowanie i krótkie podsumowanie, zapowiedzenie dalszych kroków